Hra na short-stacku
Moderní online pokerové turnaje lákají stovky, tisíce až desetitisíce hráčů, proti kterým se můžete za stoly potkat. Drtivá většina z nich pro vás budou ale absolutně neznámí hráči. Nejen, že neznáte jejich styl hry, ale nebudete vědět, na jaké úrovni pokerového vzdělání se pohybují: co ví, co neví, které koncepty znají a rozumí jim a které naopak neznají, jaké chyby dělají a akce, kterých jsou schopni. K tomu všemu, jak turnaj pokračuje, budete potkávat více a více nových a neznámých hráčů. Zjištění informací o nových hráčích a přizpůsobení momentální hře je základ k dělání kvalitních a dlouhodobě výnosných rozhodnutí v tomto neustále se měnícím turnajovém světě.
Tento článek by vám měl nastínit několik základních strategií pro odhad soupeře a přizpůsobení své optimální hry. Je důležité zdůraznit, že zpočátku se bude jednat jen o odhady, sice podložené různými informacemi a vjemy, ale pořád odhady. Proto musíte soupeře stále sledovat a analyzovat jejich hru pro získání přesnějších informací. Nezakládejte své tahy jen na prvotní poznámce, časem ji upravte a získávejte další informace, čímž získáte detailnější náhled na soupeřovu hru. Pokud všechny tyto informace použijete správně, můžou vám překvapivě dost zjednodušit rozhodování i na základě nepatrné poznámky.
Zahazování na short-stacku
O hráči se toho dozvíte mnoho, pokud budete sledovat jeho hru s malým počtem žetonů. Na rozdíl od většiny ostatních situací v pokeru, hra s malým počtem žetonů je takříkajíc „vyřešená“. Existují tabulky a výpočty, které přesně určují kdy jít all-in nebo zahodit vzhledem k velikosti potu, vaší pozici nebo velikosti stacku. Zkrátka je dost dobře možné hrát na short-stacku téměř dokonale, jak to dělá už spousta zkušených turnajových hráčů. Takže jakákoliv výraznější odchylka od této „správné hry“ je jasné znamení relativně špatého hráče.
Samozřejmě bez všech informací, které má soupeř narozdíl od vás (hlavně jeho kombinace na ruce), nemůžete zaručeně určit, že se jedná o odchylku od správné strategie. Můžete ale získat dobrý přehled o hráči jen díky krátkému sledování. Příklad pro představu, na blindech 100/200 ante25 má soupeř za čarou jen 2.000 žetonů , což je méně než 10 big blindů. Hráč sedí na malém blindu, dostane se na řadu bez předešlé akce a zahazuje. Tento hráč se mohl bez problému pokusit o profitabilní all-in s takřka jakýmikoliv kartami, pokud by na velkém blindu seděl relativně tight a kompetentní hráč. Je zde samozřejmě šance, že měl absolutně otřesnou kombinaci, jako 6-2o. Daleko pravděpodobnější je ale to, že na short-stacku nehraje dostatečně agresivně, jak by správně měl, hlavně na pozdních pozicích. A hle, máte dobrou informaci na soupeře.
Jak s touhle informací pak naložit a jak se přizpůsobit? Pokud soupeř nehraje s málým počtem žetonů dostatečně agresivně, budete potřebovat o dost silnější kombinaci pro dorovnání jeho all-inu. Nejspíš jste seznámení s matematickým řešením těchto all-in situací v příkladu zmíněném výše, pokud by hráč šel all-in. Pokud byste potřebovali equity vyšší než 43%, můžete dorovnat s tak hroznou kombinací jako J-2o, která má proti all-inu s ATC (any two cards, 100% range, jakékoliv dvě karty) dokonce 44%. To se může stát v situaci, pokud jste na velkém blindu a na malém blindu sedí zkušený turnajový hráč, o kterém víte, že bude dávat all-in s ATC a vy můžete si dovolit riskovat nějaké žetony.
„Nemusíte vidět soupeřovy karty, abyste poznali kvalitu jeho hry.„
Jelikož jste tedy viděli zahazovat tohoto hráče na shortstacku z malého blindu bez předchozí akce, v budoucnu pak této informace můžete využít k zúžení své dorovnávací-range (calling-range) a zahazování slabších kombinací, se kterými byste dorovnávali proti zkušenějším hráčům. Postupem času svého soupeře můžete více sledovat a lépe se adaptovat jeho hře. Pokud ho uvidíte stejně zahazovat v podobných situacích, kde nehrají karty roli, měli byste se rozhodnout zahodit i relativně silnější kombinace, pokud se najednou rozhodne pro all-in. Pokud ho ale po prvním all-inu uvidíte udělat dalších několik, můžete svou range zpátky rozšířit, protože není takřka možné, aby měl pokaždé monster. Nic z toho všeho ale není přesná informace, poker ale taky není hra o absolutně přesných informacích. I bez shlédnutí soupeřových karet se o jeho hře můžete dozvědět dostatek, pokud víte, co sledovat.
All-iny od shortstacků
Můžete získat dobrou informaci i z celkem triviálních situací a karet, které uvidíte. Představte si, že hráč z předchozího příkladu vyslal svých 10bb, dostal call a ukázal A-K. Nezdá se to jako užitečná informace, že? Přece většina hráčů i bez znalosti hry na shortstacku by šla all-in zrovna s A-K.
Je důležité si ale uvědomit, že zrovna A-K je o dost menší částí range (rozmezí karet) kvalitního hráče než tomu bude u tight hráče na shortstacku. Řekněme, že kvalitní hráč by v této situaci vyslal all-in s ATC (100% range), zatímco slabší hráč by vyslal jen nejvyšších 33% své range. Před hrou jste pak počítali s tím, že na 50% se jedná o dobrého hráče a na 50% o hráče slabého. Oba hráči půjdou all-in ve 100% případů, když budou mít A-K. Nicméně, jelikož kvalitní hráč bude posílat all-in 3x tak často , než hráč slabý, právě ten slabý hráč zde bude mít A-K 3x častěji. Takže když v této situaci uvidíte u hráče A-K, je 75% šance, že se jedná o slabého hráče a pouze 25% šance, že se jedná o hráče dobrého. Zjednodušeně, pokud doteď neznámý hráč šel poprvé all-in a držel zrovna A-K, je o hodně větší šance, že se jedná o slabého hráče, protože právě slabý hráč zde bude mít tak silnou kombinaci o dost častěji, než hráč kvalitní.